Publicación: Predicción de efectos fisiológicos causados por el estrés académico mediante redes neuronales artificiales
dc.contributor.author | Mora Romo, José Fernando | spa |
dc.contributor.author | Martell Muñoz, Juan | spa |
dc.date.accessioned | 2022-01-31 00:00:00 | |
dc.date.accessioned | 2022-06-14T21:02:22Z | |
dc.date.available | 2022-01-31 00:00:00 | |
dc.date.available | 2022-06-14T21:02:22Z | |
dc.date.issued | 2022-01-31 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.identifier.doi | 10.33881/2027-1786.rip.14303 | |
dc.identifier.eissn | 2500-6517 | |
dc.identifier.issn | 2027-1786 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ibero.edu.co/handle/001/3921 | |
dc.identifier.url | https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.14303 | |
dc.language.iso | spa | spa |
dc.publisher | ĬbērAM | spa |
dc.relation.bitstream | https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/download/rip.14303/1753 | |
dc.relation.citationedition | Núm. 3 , Año 2021 : Revista Iberoamericana de Psicología | spa |
dc.relation.citationendpage | 37 | |
dc.relation.citationissue | 3 | spa |
dc.relation.citationstartpage | 25 | |
dc.relation.citationvolume | 14 | spa |
dc.relation.ispartofjournal | Revista Iberoamericana de Psicología | spa |
dc.relation.references | Akgun, S. y Ciarrochi, J. (2003). Learned Resourcefulness Moderates the Relationship between Academic Stress and Academic Performance. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 287-294. doi: 10.1080/0144341032000060129. | spa |
dc.relation.references | Alegre, A. (2013). Autoeficacia y procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Propósitos y Representaciones, 1(2), 57-82. doi: 10.20511/pyr2013.v1n2.29. | spa |
dc.relation.references | American Psychological Association. (2017). Ethical principles of psychologist and codeo f conduct. Recuperado de: https://www.apa.org/ethics/code/ethics-code-2017.pdf. | spa |
dc.relation.references | Angarita, L. (2012). Aproximación a un concepto actualizado de la procrastinación. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 5(2), 85-94. | spa |
dc.relation.references | Angarita, L. (2014). Algunas relaciones entre la procrastinación y los procesos básicos de motivación y memoria. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 7(1), 91- 101. | spa |
dc.relation.references | Barraza, A. y Barraza, S. (2019). Procrastinación y estrés. Análisis de su relación en alumnos de educación media superior. Revista de Investigación Educativa(28), 132-151. doi: 10.25009/cpue.v0i28.2602. | spa |
dc.relation.references | Barraza-Macías, A. (2018). Inventario SISCO SV-21 Inventario SIStémico COgnoscitivista, para el estudio del Estrés Académico. Segunda versión de 21 Ítems. México: ECORFAN. | spa |
dc.relation.references | Brownlow, S. y Reasinger, R. (2000). Putting off until tomorrow what is better done today: Academic procrastination as a function of motivation toward college work. Journal of Social Behavior & Personality, 15(5), 15–34. | spa |
dc.relation.references | Cassaretto, M., Chai, C., Oblitas, H. y Valdez, N. (2003). Estrés y afrontamiento en estudiantes de psicología. Revista de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 21(2), 363-392. | spa |
dc.relation.references | Chan, L. (2011). Procrastinación académica como predictor en el rendimiento académico en jóvenes de educación superior. Temát. Psicol, 7(1), 53-62. | spa |
dc.relation.references | Clariana, M., Cladellas, R., Badía, M. y Gotzens, C. (2011). La influencia del género en variables de la personalidad que condicionan el aprendizaje: inteligencia emocional y procrastinación académica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(3), 87-96. | spa |
dc.relation.references | Crespo, M. y Labrador, F. J. (2003). Estrés. España: Editorial Síntesis, S. A. | spa |
dc.relation.references | Domínguez, S. y Centeno, S. (2014). Procrastinación académica: validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada. LIBERABIT, 20(2), 293-304. | spa |
dc.relation.references | Furlan, L., Heredia, D., Piemontesi, S., y Tuckman, B. (2012). Análisis factorial confirmatorio de la adaptación argentina de la escala de procrastinación de Tuckman (ATPS). Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 9(3), 142-149. | spa |
dc.relation.references | Hussain, I. y Sultan, S. (2010). Analysis of procrastination among university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1897- 1904. | spa |
dc.relation.references | Jiao, Q., Daros-Voseles, D., Collins, K. y Onwuegbuzie, A. (2011). Academic procrastination and the performance of graduate-level cooperative groups in research methods courses. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 11, (1), 110-138. | spa |
dc.relation.references | Jun, S. y Choi, E. (2015). Academic stress and internet addiction from general strain theory framework. Computers in Human Behavior, 49, 282-287. | spa |
dc.relation.references | Kirkegaard, T. (2014). Stress as a sociocultural phenomenon. Exploring the distributed nature of stress in an organizational context. Aalborg: Aalborg University Press. | spa |
dc.relation.references | Krohne, H. (2002). Stress and Coping Theories. Recuperado el 2018, de http://userpage.fu-berlin.de/schuez/folien/Krohne_Stress.pdf | spa |
dc.relation.references | Lazarus, R. (2000). Estrés y Emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. España: Editorial Desclée de Brouwer, S.A. | spa |
dc.relation.references | Lazarus, R. y Folkman, S. (1986). Estrés y Procesos Cognitivos. Barcelona: Ediciones Roca. | spa |
dc.relation.references | Llano, L., Hoyos, A., Arias, F. y Velázquez, J. (2007). Comparación del Desempeño de Funciones de Activación en Redes Feedforward para aproximar Funciones de Datos con y sin Ruido. Avances en Sistemas e Informática, 4(2), 79-88. | spa |
dc.relation.references | Mandrekar, J. (2010). Receiver operating characteristic curve in diagnostic test assessment. Journal of Thoracic Oncology, 5(9), 1315-1316. | spa |
dc.relation.references | Matthieu, M. y Ivanoff, A. (2006). Using Stress, Appraisal, and Coping Theories in Clinical Practice: Assessments of Coping Strategies After Disasters. Brief Treatment and Crisis Intervention, 6(4), 337-348. | spa |
dc.relation.references | Mejia, C., Ruiz-Urbina, F., Benites-Gamboa, D. y Pereda-Castro, W. (2018). Factores académicos asociados a la procrastinación. Revista Cubana de Medicina General Integral, 34(3), 61-70. | spa |
dc.relation.references | Miller, C. (2007). Procrastination and attention deficit hyperactivity disorder in the collage setting: The relationship between procrastination and anxiety: Minnesota, USA: ProQuest. | spa |
dc.relation.references | Misra, R. y Castillo, L. (2004). Academic Stress Among College Students: Comparison of American and International Students. International Journal of Stress Management, 132-148. | spa |
dc.relation.references | Natividad, L. (2014). Análisis de la procrastinación en estudiantes universitarios. (Tesis doctoral, Universidad de Valencia, Valencia, España.) Recuperada de http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/37168/Tesis%20Luis%20A.%20Natividad.pdf?sequence=1 | spa |
dc.relation.references | Onwuegbuzie, A. (2004). Academic procrastination and ststistics anxiety. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29, (1), 3-19. | spa |
dc.relation.references | Pardo, D., Perilla, L. y Salinas, C. (2014). Relación entre procrastinación académica y ansiedad-rasgo en estudiantes de psicología. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 14(1), 31-44. | spa |
dc.relation.references | Pawlus, M. y Devine R. (2020). Hands-On Deep Learning with R: A practical guide to designing, building, and improving neural network using R. United Kingdom: Packt Publishing Ltd. | spa |
dc.relation.references | Qian, L y Fuqiang, Z. (2018). Academic stress, academic procrastination and academic performance: a moderated dual-mediation model. Journal on Innovation and Sustainability RISUS, 9(2), 38-46. doi: 10.24212/2179-3565.2018v9i2p38-46. | spa |
dc.relation.references | Quant, D. y Sánchez, A. (2012). Procrastinación, procrastinación académica: conceptos e implicaciones. Revista Vanguardia Psicológica, 3(1), 45-59. | spa |
dc.relation.references | Rahardjo, W., Juneman y Setiani, Y. (2013). Computer anxiety, academic stress, and academic procrastination on college students. Journal of Education and Learning, 7(3), 147-152. | spa |
dc.relation.references | Reynolds, J. (2015). Factors Affecting Academic Procrastination (Tesis, Western Kentucky University). Recuperada de http://digitalcommons.wku.edu/theses/1511 | spa |
dc.relation.references | Rothblum, E., Solomon, L. y Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33, 387-394. | spa |
dc.relation.references | Sadeghi, H., Hajloo, N. y Emami, F. (2011). The study of relationship between obsessive beliefs and procrastination among students of Mohagheghe ardabili and Marageh universities. Procedia Social and Behavioral Sciences,30, 292-296. | spa |
dc.relation.references | Schraw, G. y Wadkins, T. (2007). Dong the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of educational psychology, 99, (1), 12-25. | spa |
dc.relation.references | Sénecal, C., Julien, E. y Guay, F. (2003). Role conflicto and academic procrastination: A self-determination perspective. European Journal of Social Psychology, 33,135-145. | spa |
dc.relation.references | Sénecal,C., Koestner, R. y Vallerand, R.J. (1995). Self-Regulation and Academic Procastination. The Journal of Social Psychology, 135(5), 607-619 | spa |
dc.relation.references | Sociedad Mexicana de Psicología. (2007). Código ético del psicólogo. México, D.F: Trillas. | spa |
dc.relation.references | Solomon, L. y Rothblum, E. (1984). Academic Procrastination: Frequency and Cognitive-Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, (4), 503-509. | spa |
dc.relation.references | Spada, M., Nikčević, A., Moneta, G. y Wells, A. (2008). Metacognition, perceived stress, and negative emotion. Personality and Individual Differences, 1172-1181. | spa |
dc.relation.references | Stead, R., Shanahan, M. y Neufeld, R. (2010). ‘‘I’ll go to therapy, eventually”: Procrastination, stress and mental health. Personality and Individual Differences, 49(3), 175-180. doi: 10.1016/j.paid.2010.03.028. | spa |
dc.relation.references | Suárez-Montes, N. y Díaz-Subieta, L. B. (2015). Estrés académico, deserción y estrategias de retención de estudiantes en la educación superior. Revista de Salud Pública, 17(2), 300-313. | spa |
dc.relation.references | Vales, L. (2011). Psicobiología del estrés. En M. S. (coord.), Manual de bases biológicas del comportamiento humano. (pp. 179-184). Montevideo, Uruguay: Universidad de la República. | spa |
dc.relation.references | Vidal, M. (2015). El uso del Perceptrón Multicapa para la clasificación de patrones en conductas adictivas. Palma: Universidad de las Islas Baleares. | spa |
dc.relation.references | Zacharis, N. (2016). Predicting student academic performance in blended learning using artificial neural networks. International Journal of Artificial Intelligence and Applications, 7(5), 17-29. doi: 10.5121/ijaia.2016.7502. | spa |
dc.rights | Corporación Universitaria Iberoamericana - 2021 | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
dc.rights.creativecommons | Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0. | spa |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | spa |
dc.source | https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/rip.14303 | spa |
dc.subject | Academic stress | eng |
dc.subject | Procrastination | eng |
dc.subject | Artificial neural net | eng |
dc.subject | Multilayer perceptron | eng |
dc.subject | Psychology | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Estrés académico | spa |
dc.subject | Procrastinación | spa |
dc.subject | Redes neuronales artificiales | spa |
dc.subject | Perceptrón multicapa | spa |
dc.subject | Psicología | spa |
dc.subject | Educación | spa |
dc.title | Predicción de efectos fisiológicos causados por el estrés académico mediante redes neuronales artificiales | spa |
dc.title.translated | Predicting physiological effects caused by academic stress by Artificial Neural Nets | eng |
dc.type | Artículo de revista | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.local | Artículo de revista | spa |
dc.type.local | Journal article | eng |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ARTREF | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |
dspace.entity.type | Publication |